Tätä mieltä

Design from Finland -merkki on hyvä sijoitus

Design from Finland -merkki vahvistaa yrityksen tuoteviestintää, tukee kansainvälistymistä ja tuo yritykselle merkityksellisiä verkostoja. Merkin Brand Manager Johanna Lahti kannustaa yrityksiä tutustumaan merkin myöntämisperusteisiin ja arvioimaan, miten merkki hyödyttäisi omaa yritystä.

Minkälaista suomalaista osaamista Design from Finland -merkki edustaa?

Meidän pitäisi olla ylpeitä kotimaisesta suunnittelutyöstä ja tuoda sen merkitystä esiin. Design from Finland -merkki tuo näkyväksi nimenomaan yrityksen muotoiluinvestoinnin. Aineettoman työn määrä kasvaa koko ajan ja tarvitsemme monialaista osaamista elinkeinoelämämme perustaksi.

Saadakseen merkin tuotteelleen, tuoteryhmälleen tai palvelulleen yrityksen pääkonttorin tulee olla Suomessa, ja yrityksen on pystyttävä osoittamaan, että tuotteen muotoiluun on investoitu, ja muotoiluinvestoinnilla on saavutettu liiketoiminnallisia hyötyjä. Tuote voi olla valmistettu joko Suomessa tai ulkomailla.

Miten merkki edistää yritysten kansainvälistymistä ja verkostoitumista?

Merkki on englanninkielinen, ja se on suunniteltu käytettäväksi myös globaaleilla markkinoilla. Yritysten mukaan merkki kertoo nopeasti tuotteen alkuperän, joka lähes poikkeuksetta tuo positiivisen lisäarvon tuotteelle. Design ja Finland ovat lähtökohtaisesti monella markkinalla positiivinen ja tunnettu yhdistelmä. Myös merkin toimivaa ulkoasua kiitellään.

Merkillä on omat, englanninkieliset verkkosivut www.designfromfinland.com, joille linkitetään merkin saaneiden yritysten englanninkielisiä verkkosivuja. Sivusto on uusi, ja se tukee suomalaisten yritysten kansainvälistymistä jakamalla tietoa ja kokoamalla yritykset yhteen. Merkin saaneita yrityksiä on jo 362, vaikka merkki on vasta viisi vuotta vanha.

Teen töitä nimenomaan tukeakseni jäsentemme liiketoimintaa niin merkin kuin yritysyhteistyöhankkeiden kautta. Viimeisin yhteishanke on Habitare-messujen KOTI-osasto, missä esillä oli 70 yrityksen tuotteita – huonekaluja, tekstiilejä ja sisustustavaroita. Näillä yrityksillä on kaikilla Design from Finland -merkki, Avainlippu-merkki tai molemmat merkit. Oli hienoa huomata, että yhteisen agendan eli suomalaisen osaamisen näyttäytymisen lisäksi KOTI-osaston parissa kohdanneiden yritysten välille syntyi myös spontaaneja yhteistyökuvioita, joiden toivon hyödyttävän yrityksiä myös tulevaisuudessa.

Johanna Lahti

Brand Manager

Suomalaisen Työn Liitto